Hongarije - Reisverslag uit Vásárosbéc, Hongarije van Sophie en Eva - WaarBenJij.nu Hongarije - Reisverslag uit Vásárosbéc, Hongarije van Sophie en Eva - WaarBenJij.nu

Hongarije

Blijf op de hoogte en volg Sophie en Eva

23 Juli 2012 | Hongarije, Vásárosbéc

Hallo!
Daar zijn we weer! Vorig jaar oost-europa was ons zo goed bevallen dat we dit jaar weer wilden. Dit keer gaat onze reis door de balkan. Vorig jaar hadden we ruim 2 maanden de tijd, dit jaar helaas 'maar' 4,5 week.
Onze reis begon op woensdag in Leiden, waar Loeka en Viktor (oud huisgenootje van Eva) op ons stonden te wachten met de auto. Eerst was het plan om naar Budapest te liften maar gelukkig kregen we een directe lift van ze! We sliepen in Passau, het geboortedorp van Eva in Beieren. Oma wachtte ons op met halve liters bier en overheerlijk Schweinebraten met Knödel.
Dag erna stond etappe 2 op de planning. Passau - Budapest. Ik was al zo verbaasd dat we nog steeds geen file hadden... Tot we op 5 km afstand van Budapest op een dikke verkeersopstopping inreden. Uurtje stil staan op de snelweg betekent: sigaretjes roken, rondlopen en vrienden maken.
Eva en ik hadden vorig jaar een leuk stel uit Budapest leren kennen in Moskou waar we konden logeren. Gabor had een typisch hongaars gerecht voor ons gekookt: worst, heel veel paprika, ui en een paprikapoederbouillon (hongaren houden van paprikapoeder), lekker dopen met brood. Hier hebben we zo'n 3 dagen van gegeten aangezien Gabor die dag erna zelf op vakantie ging en wij geen zin hadden op zelf te koken. Ik kan dus geen paprika meer zien. Vooral veel gechillt en drankjes gedaan. Het blijft een super leuke stad!
Op zondag pakten we de trein maar Vàsàrobèc waar Peter Flik (oude vriend van papa) en zijn vrouw Edith wonen. Vorig jaar kwamen we hier aan het eind van onze reis afgepeigerd aan en werden we enorm in de watten gelegd. Nu begint onze reis hier en krijgen we balkan tips van Peter. Nog een avondje lekker eten, wijn drinken en boeken lezen want morgen begint het echte avontuur. De trein in naar Sarajevo. Ben erg benieuwd wat voor sporen de oorlog heeft achtergelaten. Na Sarajevo is het nog de vraag waar de reis naar toe gaat. Het idee is om na Bosnië Montenegro te bezoeken, daarna Albanië, Kosovo, Macedonië en eindpunt Sofia in Bulgarije waar we het vliegtuig terug naar NL nemen. Niets ligt vast dus we zullen zien!
We houden jullie op de hoogte.

Kussen Eva en Sophie

• 24 Juli 2012 - 11:59

Mariette:

Hey Sophie en Eef,

Leuk weer te lezen! Sarajevo is de moeite waard zal nog "beschadigd" zijn van de oorlog. Het is lang geleden dat ik er geweest ben. Tijdperk Tito. ( Joegoslavische studenten, die we toen troffen vertelden dat als Tito dood zou gaan er waarschijnlijk een burgeroorlog zou uitbreken; hij was diegene die deze volkeren bij elkaar hield. Helaas hebben ze gelijk gehad. Met de trein door Montenegro is zeer mooi. Rots partijen etc. Jullie zullen het zien.
    Mostar is ook zeer fraai. De mannen/ jongens sprongen daar van de oude brug in de rivier; stoere daad, als ze dat durfden.( helaas is deze oude brug in de oorlog kapot gegaan).
    Oja, Sophie, Passau is een stad ! ;-) ;-)
    Dikke kus en knuffel.
    Mariette

Dag lieve moppies,
    Hoe is het daar in de stad van het begin van de eerste wereldoorlog? Klinkt goed die gids! En lekker geouwehoerd met Peter en Edith. Daar begon trouwnes het boek van Geert Mak de eeuw van mijn vader, waarin ook Sarajevo wordt beschreven. maar misschien heeft P dat laten zien. Hier is t snikheet en ook de laatste dag. Morgen op weg naar huis. Misschien nog par dagen Schier als het mooi is in Nederland. Dikke zoen van gje, fje en mij!